ÿ

Home




CYBERNIEUWS
WWW toch niet zo wereldwijd
Internetgebruikers zijn sociale wezens
Vrouwen kopen meer online
Wat zoeken Internetgebruikers?
Jongeren houden van Internet maar niet van e-mail

Internetters doen graag aan online seksewisseling





WWW toch niet zo wereldwijd
Het World Wide Web blijkt toch niet zo wereldwijd als aanvankelijk gedacht werd wat betreft connectiemogelijkheden. Volgens een recente studie van IBM Research, Compaq en Altavista vertoont het web het beeld van een "vlinderdasje". Zowat 90 procent van het Web is een deel van het vlinderdasje, 10 procent valt er zo goed als buiten. Dat betekent dat een ruim aantal webpagina's amper via links te bereiken zijn en dus verdoken blijven voor tal van surfers. Het vlinderdasje heeft een extreem geconnecteerde kern die ongeveer 33 procent van alle webpagina's omvat die onderling sterk gehyperlinkt zijn. Het onderzoek brengt telkens een kwart van de webpagina's onder in de respectievelijke 'termination' zone en de 'origination' zone. De toegang vanuit de kern naar de 'termination' zone is vrij makkelijk maar je raakt van daaruitÿ heel moeilijk terug naar de kern. Bij de 'origination' zone doet zich het tegenovergestelde voor. Van daar uit kan men makkelijk naar de kern surfen, maar amper nog terug. Het onderzoek steunt op de analyse van meer dan 500 miljoen webpagina's.


terug naar index



Internetgebruikers zijn sociale wezens
Blijkbaar zorgt het Internet toch niet voor sociale isolatie. Een veelomvattende studie van Pew Internet en American Life Project toont aan dat 72 procent van de Internetgebruikers de voorbije dag een vriend of verwante bezochten en slechts 61 procent van de niet-gebruikers deed dit. Internauten bellen ook vaker vrienden en familie en beschikken over een bredere relatiekring waarop zij een beroep kunnen doen wanneer ze zorgen hebben of problemen. 55 procent van de Internetgebruikers zegt dat e-mail hen dichter bij hun familie heeft gebracht en 59 procent heeft dankzij het Internet vaker contact met familieleden.

terug naar index



Vrouwen kopen meer online
Bijna 2 op 3 on line kopers zijn vrouwen, aldus een studie van PeopleSupport. In de Verenigde Staten, waar vrouwen 50 procent van de Internetbevolking uitmaken, zorgen zij voor 63 procent van de aankopen op de consument gerichte handelssites. Natuurlijk geen verrassing omdat vrouwen in meer dan driekwart van de gevallen verantwoordelijk zijn voor de huishoudelijke aankopen. Vrouwen rekenen op een zeer degelijke klantenservice van de on line winkelier. Zij willen kunnen communiceren met een verantwoordelijke van de
klantendienst ofwel via e-mail ofwel via 'instant messaging' omdat ze maar één telefoonlijn beschikbaar hebben. De analisten van PeopleSupport stellen vast dat meer en meer e-commerce sites zich specifiek op de vrouwelijke kopers gaan richten door zowel aanbod als dienstverlening af te stemmen op deze doelgroep.

terug naar index



Wat zoeken Internetgebruikers?
Wat willen mensen doen, zien en vinden - en vooral ook niet doen, zien en vinden - als ze online zijn? De meningen die sitehouders over deze prangende vraag hebben, lopen - als je een gemiddelde website bekijkt
- nogal uiteen. Zo is de een er waarschijnlijk van overtuigd dat de gemiddelde internetbezoeker graag bedolven wordt onder een lading banners en weet de ander zeker dat surfers niets liever willen dan vermaakt worden door opdringerige flash animaties. Twee Amerikaanse onderzoeksbureaus, PEW Research Center en Zatso hebben zich op het vraagstuk gestort en kwamen met een heel ander antwoord: informatie.

Mensen veranderen niet in doelloze surfers die maar een beetje rondklikken zodra ze online gaan, maar zijn juist gericht op het vinden van informatie en op het communiceren met andere internetgebruikers. Uit het rapport van Zatso en PEW blijkt dat het overgrote deel van de ondervraagden het internet gebruikt voor het
versturen en lezen van e-mail. Het doornemen van het dagelijks nieuws staat met stip op twee. Waarbij opvallend veel ondervraagden aangeven dat ze zeer geïnteresseerd zijn in gepersonaliseerd nieuws en graag
controle willen hebben over het soort nieuws dat ze voorgeschoteld krijgen.

Maar naast mailen en nieuwsberichten uitpluizen, is er natuurlijk nog veel meer te doen op het world wide web. Zo gaat ongeveer 75% van de ondervraagde internetgebruikers geregeld op zoek naar informatie
over potentiële aankopen, hobby's en liefhebberijen. Meer dan 60% maakt gebruik van online reisbureaus, 54% is erg geïnteresseerd in medische zaken en 38% hoopt op het net een nieuwe baan te vinden. Spelletjes zijn onverwachts impopulair: slechts 15% van de surfers doodt de tijd wel eens met een spelletje - zeggen ze.... (Clickz: www.clickz.com)


terug naar index



Jongeren houden van internet maar niet van e-mail
Internet is een populair medium bij jongeren tussen de 13 en 20 jaar, maar van e-mail maken ze relatief weinig gebruik. Geliefd zijn vooral sites met games en chatboxen. Bij volwassen internetgebruikers ligt de nadruk meer op het zoeken van informatie en e-mailen. Uit het door de NOS gedane onderzoek blijkt dat een derde van de internetgebruikers zegt niet meer zonder te kunnen. Met name de toegang tot informatie en de snelheid van het medium worden gewaardeerd. Over de snelheid van internet is niet iedereen het eens; een groot deel van de ondervraagden vindt het web juist te langzaam ( Algemeen Dagblad, 5 juni 2000).

terug naar index



Internetters doen graag aan online seksewisseling
Maar liefst 40 procent van de Amerikaanse en Australische internetters liegt online wel eens over hun sekse.

Dit blijkt uit een onderzoek van de University of Washington en de Curtin University of Technology onder 400 chattende internetters. De onderzoekers vinden het percentage nog wel meevallen; ze hadden verwacht dat veel meer mensen oneerlijk zouden zijn op het net.

Het aantrekkelijke van chatsessies op het net is immers de mogelijkheid elke gewenste rol te kunnen aannemen, zo stellen de onderzoekers. De meest voorkomende rol is die van het andere geslacht.

Er is geen verband gevonden tussen de neiging om van cybergeslacht te wisselen en leeftijd, persoonlijkheid of echt geslacht. Wel komt een dergelijk gedrag vaker voor bij mensen die vaak op het net vertoeven. Zij zouden meer behoefte hebben aan nieuwe ervaringen, voor de beginnende chatter is het allemaal al spannend genoeg zonder ingewikkelde persoonswisselingen (24 mei 2000)

terug naar index


ÿ