![]() [ + ] Affiniteit - Sarah Waters De sfeer van het gevangenisleven in het Engeland van de 19e eeuw en de kou en mistigheid in Londen zijn bijzonder beelden beschreven. Affiniteit is een historische roman waarin de jonge dame Margaret Prior vrijwilligerswerk gaat doen als 'bezoekster' van een vrouwengevangenis. Ze raakt betrokken bij de treurige levens van de gevangenen en gaat voor een van de vrouwen zelfs meer dan vriendschap voelen. Die vrouw is Selina Dawes, een medium. Ze ontving dames in haar salon en organiseerde daar seances waarbij ze geesten opriep. Een van die seances liep nogal uit de hand en daarom werd Selina gevangen gezet. Als Margaret de ware toedracht van de zaak hoort en bovendien merkt dat de liefde wederzijds is, besluit ze Selina te helpen ontsnappen en zelf ook het sombere Londense leven achter zich te laten. Samen zullen ze naar Italië afreizen om daar nog lang en gelukkig samen te zijn. Helaas loopt het niet helemaal af zoals Margaret het zich had voorgesteld (uit: XL, juni 2000). [ + ] De gelukkige huisvrouw - Heleen van Royen Lea Meyer-Cornelissen is een gelukkige huisvrouw, tot de geboorte van haar zoon. Na de bevalling ontspoort ze volledig. Ze belandt in een kliniek en de psychiater aldaar probeert haar ervan te overtuigen dat de dood van haar vader toen Lea 13 jaar was- de oorzaak is van de crisis. Dit is heel in het kort de inhoud van de debuutroman van Heleen van Royen. Het boek vertelt het verhaal van een vrouw die vecht voor zichzelf, om in het reine te komen met het verleden. Het is een roman over de universele themas: geboorte, dood, zwangerschap en moederschap. Van Royen heeft deze zware themas in een humoristisch verhaal verpakt. De 35-jarige schrijfster was tijdens haar middelbare school-carrière op het VWO al actief voor de schoolkrant. Na de school voor Journalistiek ging Van Royen werken bij het Haarlems Dablad en vervolgens bij Radio Noord-Hollland. In 1995 stopt ze met radiowerk en ging freelance aan de gang voor verscheidene bladen. Eind 98 kwam de zin om een boek te schrijven. Uitgeverij Vassallucci bood haar deze kans. Op 21 april ligt De gelukkige huisvrouw in de boekenwinkels. [ + ] Mijn moeder was een analfabeet en ander levensverhalen van geslaagde vrouwen - Geke van der Wal (Red.) Bundel interviews met vrouwen die uit alle delen van de wereld hierheen gekomen zijn en in Nederland succesvol en bekend zijn geworden. In openhartige gesprekken vertellen vrouwen als Lulu Wang, Roberta Alexander, Yasmine Allas, Aldith Hunkar en vele anderen hoe ze geworden zijn wie ze zijn. Ze verhalen over hun jeugd, hun achtergrond, de invloed van school en ouders, hun dromen, ambities, tegenslagen en successen. Inspirerend en interessant, met fraaie portretfoto's (Bron: boekwinkel Savannah Bay) [ + ] Sizeable Reflections: big women living full lives - Shelley Bovey (ed.) Essays en persoonlijke verhalen van vrouwen die door de samenleving meestal als te dik worden beschouwd, en die daar in het minst mee zitten! Deze dikke vrouwen zijn trots op hun omvang en voelen zich thuis in hun lichaam, en schrijven daarover met waardigheid en humor. 'Happiness is not a size, it's a state of mind' (Bron: boekwinkel Savannah Bay) [ + ] In het hart van de wetenschap: naar total equality en diversiteit in de universiteit (Mineke Bosch, Isabel Hoving, Gloria Wekker) De grote ondervertegenwoordiging van vrouwen (of oververtegenwoordiging van witte mannen) in de wetenschappelijke top van de Nederlandse universiteit is niet alleen een kwestie van onrechtvaardigheid maar ook zorgt het voor verlies van kwaliteit. In dit boek wordt de achterstand van vrouwen geanalyseerd en zoekt men naar oplossingen om die weg te werken. De analyse wordt aangevuld met pittige interviews met schaarse 'topwetenschapsvrouwen' en een lijst concrete aanbevelingen voor het diversiteitsbeleid in wetenschap en universiteit (Bron: boekwinkel Savannah Bay) [ + ] Anna Wierda - Bleu In Blue, het debuut van Anne Wiarda, worden twee Haagse meisjes door hun ouders bij elkaar gebracht om vriendinnen te worden. Dat ging zo in de welgestelde kringen van de jaren vijftig. De vriendschap tussen de hoofdpersonen, Vera en Ada, is geen gelijkwaardige. Vera is verlegen en kijkt op tegen de zelfverzekerde Ada, die Vera gebruikt en laat vallen wanneer het haar maar uitkomt. Vera's belangstelling voor Ada lijkt geen seksuele grond te hebben. Toch wordt er in Bleu wel gesuggereerd dat Vera net als de juf Engels (een tanige gespierde vrouw met een zware stem en en jeugdig gezicht dat harde mannelijke trekken vertoont) op vrouwen valt. Het blijft echter bij die suggestie. Ook aan het einde wordt de belofte niet ingelost. Vera is dan verloofd met Victor, en duidelijk niet gelukkig met hem. Misschien kan Wiarda een vervolg schrijven waarin Vera de Damesliefde ontdekt en van een bleue bakvis uitgroeit tot een parmantige pot? (recensie uit: XL, nummer 1, 2000) |